onsdag

Mera prickar


Helt fantastiska tycker jag att de här två Rörstrandskrukorna är. Jag älskar prickarna och hur de liksom formar små blommor. Den bruna krukan köpte jag efter mycket beslutsångest i en antikaffär i Järvsö för 7-8 år sen. Anledningen till att jag hade svårt att bestämma mig var att den kostade hela 200 kronor. Men jag förälskade verkligen mig i den och det blev affär. Sen dess har det stått en vildvuxen garderobsblomma i den hemma hos mina föräldrar. Men när vi besökte Antikmässan i Kista i vintras stod där en blå liten kruka och väntade mig. Trots att den var mindre så kostade den efter lite prutande ändå lite mer, 220 kronor.

Krukorna är utöver tydliga Rörstrands-märkningar och märkta med SL Atelje. SL står för Sylvia Leuchovius och hon formgavs dessa, icke namngivna, krukorna 1973 i blått och brunt. Sylvia arbetade för Rörstrand mellan 1949 och 1976 och tydligen är den här typen av relief ett säkert kännetecken för hennes design.

I och med flytten har nu båda krukorna hittat sin plats i vårt sovrumsfönster. Och visst är de söta tillsammans!




1 kommentar:

Läs mer